Проект для учнів 2 класу з використанням елементів STEM-освіти "Сонце - джерело світла, тепла, енергії"

 

"Сонце - джерело світла, тепла, енергії"

Завдання проєкту:
- створити умови для збагачення індивідуального досвіду дітей про Сонце;

- спонукати учнів до пошукової роботи по збору та обробці інформації;

- виявити знання учнів про Сонце, як джерело світла і тепла;

- викликати потребу у набутті нових знань, розширювати інтерес до пізнання навколишнього світу;

- збагатити знання про Сонце як небесну зірку;

- ознайомити із значенням сонячного тепла і світла, переконати, що все живе тягнеться до Сонця;

- провести дослідження що до того, як впливає світло на рослини.

Очікувані результати:

Діти дізнаються про Сонце як небесну зірку; ознайомляться із значенням сонячного тепла і світла; на основі практичної роботи переконаються у тому, що непрозорі предмети не пропускають сонячного проміння, що все живе тягнеться до Сонця; сформують уявлення про тінь; розвиватимуть спостережливість, уяву, критичне мислення, вміння працювати в навчальних групах; уміння та навички порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки.

Навчальні предмети: ЯДС, дизайн і технології, мистецтво, українська мова та література.

Тривалість проекту: листопад - грудень 

Характеристика проекту:

за діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий;

за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;

за кількістю учасників проекту: груповий;

за тривалістю виконання: короткостроковий;

  

Хід роботи над проєктом

І. Організаційний етап.

ІІ. Планування проєкту.

 Розробка плану проєкту

ІІІ. Визначення проблем проєкту.

Чи потрібне Сонце ?

Що ми знаємо про Сонце?

Що розповідає про Сонце народ?

Що таке енергія?

Чим заряджає Сонце усе живе на землі?

У чому переваги сонячної енергії?

Чи можна вичерпати енергію Сонця?

ІV. Визначення шляхів розв’язання проблем

Користуватися додатковою та енциклопедичною літературою.

Визначити, яку роль виконує Сонце у Сонячній системі:

- вплив на неживу природу;

- вплив на живу природу.

Провести самостійні дослідження впливу сонячної енергії на проростання насінини.

Дізнатися, що розповідають про Сонце у художній літературі.

V. Формування груп для проведення дослідження

Учні класу об’єднуються у групи:

I група — «Пошуковці» (пошук цікавої інформації);

II група — «Дослідники»(проведення дослідів);

III група — «Читайлики» (добір загадок, прислів’їв, віршів, ребусів);

IV група — «Практики»( створення лепбуку).

VІ. Підсумок проєкту

- Підготовка до презентації

- Оформлення результатів

- Захист проєкту

- Оцінювання діяльності; 

- Висновки.

Робота над проектом

I група «Пошуковці»

- Наше завдання було вияснити, як впливає Сонце на живу та неживу природу та чи доцільно використовувати сонячні батареї.

Технологія «Мікрофон»

   1.«Людина варта сонячного тепла». Сонце виробляє вітамін Д у шкірі людини. Якщо його в огранізмі людини не вистачає – погіршується пам’ять, послаблюється імунітет, псуються зуби, ламаються  нігті.

   2. «Сонячного тепла та енергії вистачить на всіх». Під впливом сонця  тварини стають більш рухливими, у них покращується апетит,  вони швидко ростуть. Коли сонячного тепла і світла стає мало багато тварин впадають у сплячку або знижують свою активність.Сонце навіть змінює зовнішній вигляд деяких тварин.

  3. «Сонце + давні рослини = сонячна енергія».  Кам’яне вугілля, нафта і газ утворилися з решток давніх організмів, тому енергія, що зберігається в них, також є енергією Сонця. Саме вона і дає тепло під час горіння паливних корисних копалин.

   4. «Сонячна енергія – подарунок Сонця людям». Бери, дякуй, користуйся! Ще давні люди вміли нагрівати воду за допомогою Сонця і зігрівати свої оселі. А зараз Сонячна енергія допомагає працювати космічним кораблям. Існують  сонячні зарядні пристрої у вигляді чохлів для мобільних телефонів, сонячні навушники, рюкзаки з сонячними панелями.

   5 . «Сонце і вода працюють разом».  Сонце випаровує воду з океанів, морів, з земної поверхні. Воно перетворює цю вологу в водяні  краплі. Так утворюються  хмари і тумани. Відбувається кругообігу води в природі. Так Сонце  створює  повітряного опалення нашої планети та водопостачання.

   6 . «Буде Сонце – буде планета зелена і сита». Під впливом Сонця в листі рослин утворюється поживні речовини необхідні для  життя рослин і виділяється кисень. Це називають – фотосинтезом Розкривання й закривання   пелюсток квіток у деяких рослин залежить  від  тривалості світлового дня.

7. На сьогоднішній день люди навчилися перетворювати сонячну енергію на електричну. Найбільша у світі сонячна електростанція розташована у пустелі Мохаве у Каліфорнії.
Сонячна енергія є невичерпним безкоштовним джерелом енергії.

Сонячна енергія може стати найважливішим джерелом енергії в майбутньому, бо у її використанні є багато переваг.

Правила економії  електроенергії

1.     Вимикати світло, якщо ніхто не знаходиться у кімнаті.

2.     Використовувати енергоефективні лампочки. Варто встановити світлодіодні (LED) енергозберігаючі лампочки, які не містять шкідливих речовин.

3.     Датчики руху – можливість заощаджувати електроенергію, коли вона не потрібна. У багатоквартирних будинках їх варто встановити у коридорах, під’їзді, на сходах та інших місцях спільного користування. У приватному будинку – біля дверей та на подвір’ї.

4.     Слід вимикати пристрої, якими ніхто не користується. А ще краще – вимикати взагалі штекер з розетки. Це не лише дозволить заощадити електроенергію, але й вбереже пристрої від впливу можливих перепадів електроенергії.

5.     Не можна залишати прилади, що працюють від акумулятора (наприклад, мобільні телефони), увімкненими довше, ніж потрібно для повної зарядки акумулятора.

6.     Холодильник та морозильник варто тримати в чистоті, без льоду та снігу, регулярно розморожуйте ці прилади. Треба стежити за тим, щоб дверцята були щільно закритими.

7.     Охолоджуйте їжу перед тим, як поставити її в холодильник. По-перше, гаряча каструля змусить холодильник працювати інтенсивніше, а по-друге, вона нагріє інші продукти, і вони можуть зіпсуватися.

ІI група «Дослідники»

1. Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів)

а)Сонячна система – одна серед величезної кількості зоряних систем галактики Чумацький Шлях. Тут всі космічні тіла обертаються навколо зірки, яку ми називаємо Сонцем. Отже Сонце – центр зоряної системи. Крім Землі, навколо Сонця обертається ще сім планет: Меркурій, Венера, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран і Плутон.

Як і інші зірки, Сонце – величезна розжарена газова куля. Учені підрахували, що народилося воно приблизно 4,5 мільярда років тому й за цей час устигло витратити близько половини свого водневого палива. Тому Сонце світитиме так само, як і досі, ще стільки ж – добрих 5 мільярдів років, а далі почне поступово остигати. Цього часу вистачить не тільки на наше життя, але й на життя наших прапраправнуків!

б) Сонце – зірка, навколо якої обертається Земля й інші планети сонячної системи. Безсумнівно, Сонце впливає на земне життя, на природу живу і неживу: рослинність, тварин, людей, клімат. Сонячне світло необхідне землянам, як вода і повітря, а може бути, навіть і більше. Відомо, що часом сонячне випромінювання робить негативний вплив. У кожному разі, вплив Сонця на земне життя величезне – заперечувати це неможливо.

в) Сонце впливає на клімат Землі та на всі живі організми – це безперечно. Всім відомо, що восени, коли поверхня Землі отримує менше сонячного тепла і світла, природа «засинає» – дерева втрачають листя, тварини знижують свою активність, деякі взагалі впадають в сплячку, перечікуючи зимові холоди. Навесні, з настанням тепла, природа «оживає». На деревах знову з’являється листя, тварини пробуджуються після зимової сплячки.

г) Зелене листя рослин містять зерна хлорофілу, за допомогою якого відбувається фотосинтез. В результаті виділяється кисень, так необхідний всьому живому. А можливим може бути фотосинтез тільки при наявності сонячного світла.

Рослини відіграють важливу роль в харчовому забезпеченні як людей, так і тварин. Для травоїдних вони – єдине джерело живлення. Рослини накопичують енергію сонячного випромінювання, а потім її отримують люди і тварини, які харчуються цими рослинами.

2. Проведення дослідів

А) Ліхтарик символізує Сонце. Напроти ліхтарика вчитель тримає вертикально книгу і ставить дітям запитання.

Чи проходить сонячне проміння крізь книгу? Чому?

Що то за темний відбиток утворився?

Б) Замість книги вчитель використовує скло.

Чи пропускає скло сонячне проміння? (Прозорі предмети пропускають частину

сонячного проміння.)  

В) Дослідження  сонячного світла за  допомогою телурія.

Г) Дослідження впливу сонячної енергії на проростання насінини (Для проростання насіння необхідні три умови: наявність води, повітря й тепла. Якщо не буде дотримуватися хоча б одна з умов, насіння не проросте. Тому при посіві насіння треба поміщати у вологий розпушений грунт, що нагрівся до певної температури.

Дослід « Вплив світла на ріст кімнатних рослин»

Опис: одну квітку поставили в добре освітлюваному місці, а іншу - у місці з поганим освітленням. Квіти  в обох посудинах поливали одночасно однаковою кількістю води.

Під час досліду постійно спостерігали за ростом рослин, щоб. Помітили, що листки квітки , яка стояла в добре освітлювальному місці,  мали насичений зелений колір та міцні стебла. А листочки іншої квітки , мали блідо-зелене забарвлення, були нижчі від тих, які вирощували на світлі 

Висновок: завдяки досліду з’ясували, що за наявності світла рослини ростуть краще, ніж за поганого освітлення.


III група — «Читайлики»

Наш народ завжди дуже любив і цінував Сонце. Про нього складалися казки, оповідання ,прислів’я, вірші. 

1.Вірші

Світить сонце в вишині,

Тобі світить і мені.

Землю нашу зігріває,

Сади світлом наливає.

Світить ясно у віконце

Золотава зірка — Сонце.

 

Ось сонечко з’явилося над світом,
І стало видно, тепло — скрізь краса!
Все заквітчалось зеленню та цвітом,
На травах срібно виграє роса.

З’явилось сонечко і все живе радіє
І ніжиться в приємному теплі.
А Сонце промінці гарячі сіє,
І стало весело і радісно Землі.

Земля співає, і радіють люди,
Рослини, звірі і пташки малі.
Як Сонце є, тепло і світло буде.
Життя цвістиме на усій Землі.

2.Загадки

1.Випливає з-за гори,
Загляда у всі двори,
Сіє, сіє позолоту,
Всіх скликає на роботу,
Осяває все навкруг
Чарівний червоний круг.
Доня дивиться в віконце:
– Тату, тату, сходить… (Сонце)

2.Високо ходить,
Землю водить,
Одне око має,
Всюди заглядає,
Дивиться в віконце.
Що це? … (Сонце)

3.Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок настає –
Виглянь у віконце!
Всім воно життя дає,
Променисте…
(Сонце)

4.В спеку песику і киці
Гриць приніс води з криниці.
Ті прибігли: ну й біда!
З миски зникла вся вода!
Хто це воду випив? Хто це?
Здогадались, дітки: …
(Сонце)

3.Ребуси

4. Гра «З’єднай поняття» 

5. Прислів’я про сонечко

Ø    У липні сонце йде на зиму, а літо на спеку.

Ø    Сонце пригріває – все доспіває.

Ø    Сонце блищить, а мороз тріщить.

Ø    Сонце для всіх однаково світить.

Ø    Сонце на літо, а зима на мороз.

5. Казка «Сонце, сонечко та соняшник.» Ірина Прокопенко

Починався літній день. На листі дерев переливалися всіма барвами веселки крапельки роси. Співали птахи, тягнулися квіти до Сонця, а над нами басовито гудів Джміль:

– Ж-ж-жарко…

Йому і справді було жарко.

Сонце, сонечко та соняшник. Ірина Прокопенко

–    Ж-ж-жорстоке Сонце, ж-ж-жорстоке.

Почуло Сонце та й каже:

– Кожен день я проміння на землю посилаю, щоб черешні скоріше дозрівали, щоб пташки співали, щоб діти смаглявими ставали, а він… він мене жорстоким назвав.

Образилося Сонце та й сховалося за хмарку. Похмуро на світі стало, квіти пелюстки згорнули, птахи замовкли, мурахи входи та виходи своїх домівок закривати почали.

– Що робити? Що робити? Як без Сонечка нам жити? – зашепотіли дерева.

– Я тут, ось я, – сказав хтось тоненьким голоском і всі побачили маленького червокрилого жучка, якого і справді звали Сонечком.

– А ти можеш землю зігрівати? – спитали Дерева.

– Ні.

– А зробити так, щоб черешні поспіли? І щоб діти засмагли?

– Ні не мо-жу…, – зітхнуло Сонечко, – я тільки попелиць знищую, червців, кліщиків павутинних та іншіх дрібних шкідників.

– І за це тобі, Сонечко, спасибі, – вклонилися Дерева і знов зашепотіли: – Що робити? Що робити? Як без Сонечка жити?

– Може, я зумію вам допомогти? – запитав Соняшник. Він теж був на Сонце схожий: кругла голівка у жовтогарячих променях.

– А ти можеш землю зігрівати? Зробити так, щоб черешні поспіли та діти засмагли?

– Я теж всього цього не вмію, – тихо промовив Соняшник, – я тільки насінням людей годую.

– Це добра справа. І за це тобі дякуємо, – відповіли Дерева.

А Джміль знову гуде і гуде.

– Ж-ж-жаль, квіти пелюстки згорнули, ж-ж-жаль.

– Жаль! – обурилися Дерева. – А хто Сонце образив, хто його жорстоким назвав? Все ти, все ти, Джмілю!

Вони так розхвилювалися, так розгойдалися, аж вітер знявся. Злякався Джміль, почав у Сонця пробачення просити:

– Ж-ж-жити без тебе не можна, пробач мені, пробач!!!

Виглянуло Сонце з-за хмарки, посміхнулося привітно. Зраділи дерева, пташки защебетали, квіточки розкрилися, а джміль над ними гудів:

– Ж-ж-жарко.., але не дуже, не дуже…

ІII група «Практики»

1. Створення енергонезалежних будівель за допомогою LEGO

2. Створення лепбуку

3. Виставка дитячих малюнків

IV. Висновок. Завершується наш проект. Всі групи творчо працювали, знайшли багато цікавої інформації про сонце та сонячну енергію, досягли певного висновку.

      Отож, ми з вами дізналися, що Сонце – велика розжарена зірка, яка розташована в центрі зоряної системи.

       Сонячна енергія дає ріст і розвиток рослинам, а вони в свою чергу наділяють енергією тварин і людей, які їх споживають. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.

     Завдяки нагріванню поверхні Землі сонячними променями існує вітер та кругообіг води в природі. Сонце впливає на клімат та зміни пір року. Завдяки Сонцю люди можуть спостерігати за одним із найкращих явищ природи – «Північним сяйвом», але разом з тим відчувати магнітні бурі. А ще людство навчилося перетворювати цей невичерпний потік енергії на електричну.

 











Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Використання Телурія на уроках в початковій школі